Sol, sol och åter sol!

Yes, tror det är lika vackert väder över hela landet, låter så på Facebook i alla fall, de är ju trots allt där man får reda på allt, inte sant? ;)
Har precis fått lite fått lite tacopaj i magen, supergott! Därför delar jag med mig av receptet innan jag tar turen med Engla.
4-6 Portioner:
Pajdegen:
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
! tsk salt
50 g smör
1 ½ dl mjölk
ELLER:
1 ½ dl grahamsmjöl
1 ½ dl vetemjöl
½ tsk salt
3/4 dl olivolja
½dl vatten
Fyllning:
500g köttfärs
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
3 msk tomatpuré
2 msk chilisås
1 msk soya
2 tsk chilipeppar,spiskummin, korriander & curry (2 tsk av varje, så ingen missförstår mig)
1-2 tsk salt
2 dl vatten
Täcke:
3 tomater
2 dl créme fraiche
4 msk majonnäs (går att skippa)
150 g = 2-3 dl ost
(jag brukar även ha i majs, supergott!)
Välj en av pajdegarna.
Första pajdegen:
blanda alla torra ingredienser i en bunke. Låt smöret bli rumsvarmt. Dela det i mindre bitar och finfördela med fingrarna i mjölet. Häll i mjölken och rör ihop till en det. Tryck ut den i en pajform ca 20 cm i diameter. Den behöver inte förgräddas, men är godare om man förgräddar den.
Andra pajdegen:
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör ihop med olivoljan. Tillsätt vattnet och rör till en det, en aning smulig, men ändå så att den hänger ihop. Tryck ut den i pajformen som i den första pajdegen. Den här måste dock förgräddas, 175 grader i ca 15 minuter.
Fyllning:
Hacka löken, stek köttfärs och lök samt pressade vitlöksklyftor tillsammans så de får lite färg.
Tillsätt tomatpuré, chilisås och soya. Strö över kryddorna. Häll på vattnet och låt puttra tills vattnet nästan är borta, ca 10-15 min, smaka av.
Skär tomaterna i mindre bitar. Sprid ut dem över köttfärsen. Blanda créme fraiche, majonnäs,riven ost (och majs). Bred ut över tomaterna. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 15 minuter tills den fått färg :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0